BrněnskoDnes.cz
BrněnskoDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Lidé reagují i na levné kampaně. Díky nim omezí plýtvání potravinami

28.04.2022
I finančně nenáročné kampaně mohou vést ke snížení plýtvání potravinami. Lidé reagují na letáky, edukativní příspěvky na sociálních sítích, nálepky na popelnicích, čtou jednoduché informační brožurky. Naopak efekt dražších kampaní se v krátkodobém horizontu nedostavil. Když ale odborníci na domácnosti přestanou působit, tak se lidé vrátí do zajetých kolejí a je možno pozorovat opětovný nárůst plýtvání potravinami. Vyplývá to z tříletého projektu Mendelovy univerzity v Brně. Vědci na jeho základě získali celosvětově unikátní data, s kterými budou dál pracovat.
Foto: mendelu.cz
Tři roky rozborů komunálního odpadu v 900 brněnských domácností přinesly konkrétní reálná data o tom, kolik potravin se v těchto domácnostech skutečně vyhazuje. V rámci projektu byly také zjištěny detailní informace o postojích domácností k plýtvání potravinami a důvodech, proč se plýtvá. Cílem totiž bylo nejen zmapovat, kolik domácnosti vyplýtvají potravin, ale také zjistit, zda a jak lze chování spotřebitelů ovlivnit. V prvním roce projektu bylo zjištěno, že průměrný obyvatel Brna vyhodí ročně do popelnice 37,4 kilogramů potravin. Nejvíce vyplýtvaných potravin se objeví ve směsném komunálním odpadu na sídlištích, konkrétně jde o 53,6 kilo na osobu a rok.

Získáním jasných dat výzkum začal, následně se odborníci z Provozně ekonomické fakulty snažili chování lidí změnit. "Během tří let jsme provedli jedinečný experiment, proběhla řada kampaní, které informovaly o závažnosti problému a současně nabízely tipy, jak je možné plýtvání omezit. V této době jsme zaznamenali, že se skutečně objem vyplýtvaných potravin ve sledovaných lokalitách snížil průměrně o 11 %," uvedla vedoucí projektu Lea Kubíčková.

Vědecký tým měřil a porovnával vliv jednotlivých kampaní. Překvapivé bylo zjištění, že okamžitý efekt měla pouze levnější kampaň. Šlo o jednoduché letáky, příspěvky na sociálních sítích, nálepky na popelnicích, informační brožurky. Náročnější kampaň, jako jsou workshopy ve školách, diskuse, focus groupy, edukační video kampaň se v tomto krátkém období výrazně neprojevily. V posledním roce projektu, kdy výzkumníci na domácnosti již nepůsobili, se plýtvání opět zvýšilo, nedosáhlo však zatím úrovně před zahájením kampaní. U skupin, které byly pod vlivem dražší kampaně, byl návrat k nežádoucímu chování méně výrazný než u skupin, které byly ovlivňovány levnější kampaní - z toho je možné odvodit, že dražší kampaň přinesla efekty až s určitým časovým odstupem.

"Shrneme-li tedy celé tři roky projektu, je zřejmé, že při vhodném působení je možné chování domácností ovlivnit, aby se snažili už při nakupování potravin a pak následně jejich zpracování chovat racionálně a plýtvat potravinami co nejméně. Efekt některých kampaní je okamžitý, u jiných se projeví později. Je však zřejmé, že pokud se působit přestane, domácnosti se vrací do zaběhaných kolejí. Z toho plyne, že je třeba o problematice hovořit, na domácnosti systematicky působit a že intervenční kampaně mají smysl," doplnila Kubíčková. Projekt, který financovala TAČR, přinesl i zajímavé informace z rozsáhlého dotazníkového šetření. Brněnské domácnosti uváděly, že si uvědomovaly vlastní plýtvání potravinami mnohem více v situaci, kdy měly pocit, že za potraviny utrácí větší množství peněz.

Práce výzkumníků i přes konec grantu nekončí. Již nyní na něj navazují další aktivity, například ve spolupráci s Karlovou univerzitou budou výsledky projektu využity pro tvorbu interaktivních vzdělávacích materiálů týkajících se plýtvání potravinami pro základní školy. Začal také mezioborový výzkum zaměřený na nakládání s potravinovým odpadem z domácností na sídlištích v souladu s principy cirkulární ekonomiky. V této oblasti vědci chystají testovat a modifikovat sběrné nádoby na potravinový odpad, které mimo jiné budou eliminovat nepříjemný zápach, případné infekce a výskyt hmyzu a hlodavců.

Zdroj: Mendelova universita v Brně
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

DPMB spouští dvě interaktivní herní trasy v MHD, slaví tak 155 let své existence

Dopravní podnik města Brna (DPMB) před letními prázdninami spouští dvě interaktivní herní trasy. Zájemci si kromě cestování různými dopravními prostředky můžou ověřit své znalosti z historie či pravidel jízdy v MHD. DPMB připravila naučné trasy při ...

Do brněnských ulic se na konci června vrátí historická linka H4

Dopravní podnik města Brna zahájí provoz historické linky H4. Fanoušci městské hromadné dopravy a starých časů se na ní budou moci o víkendech a svátc ...

Dobro tým Jihomoravského kraje slaví první narozeniny

Ve spolupráci s krajem, Jihomoravským dobrovolnickým centrem, neziskovými organizacemi a složkami IZS vznikl dva roky po tornádu. ...

České dráhy vypraví parní vlak do Hodonína, před 100 lety město navštívil T. G. Masaryk

Město Hodonín si letos v červnu připomíná 100. výročí návštěvy nejvýznamnějšího rodáka a prvního Československého prezidenta T. G. Masaryka. S událost ...

Od neděle 9. června 2024 dojde k letním změnám jízdních řádů regionálních vlaků ČD

V neděli 9. června vstoupí v platnost pravidelná letní změna vlakových jízdních řádů. Ve většině regionů dojde jen k dílčím změnám, které zlepší nabíd ...





Neděle 23.6.2024
Jihomoravský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes