BrněnskoDnes.cz
BrněnskoDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Správa železnic testuje trať Břeclav - Vranovice na dvousetkilometrovou rychlost

14.01.2020
Od prosince loňského roku probíhají v části trati mezi Břeclaví a Vranovicemi testovací jízdy drážních vozidel rychlostí 200 km/h. Cílem zkoušek je příprava vybraných úseků české železniční sítě na plánované zvýšení rychlosti a prověření chování nosných konstrukcí a dalších částí železničních staveb při výrazně vyšším dynamickém zatížení. Probíhá také měření akustického zatížení okolí trati při průjezdu vozidla vyšší rychlostí než je dnešních 160 km/h.
Ilustrační snímek | Foto: ČD
Úsek Vranovice - Břeclav je součástí připravované sítě vysokorychlostních tratí. V budoucnu by v Šakvicích měla končit vysokorychlostní trať z Brna, která bude odbočnou větví páteřní VRT Praha - Brno - Ostrava. Dále do Břeclavi budou vlaky pokračovat po zmodernizované současné konvenční trati, kde se po nezbytných úpravách zvýší traťová rychlost na 200 km/h. "Slíbili jsme, že budeme postupně zvyšovat rychlost na české železnici. Přecházíme ke konkrétním činům. Stávající infrastruktura neumožňuje zvýšit rychlost vlaků bez nutných úprav jako je například odstranění všech úrovňových přejezdů a přechodů. Díky probíhajícím testům získáme podklady pro připravované projekty," říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Pokud jde konkrétně o modernizaci tratě mezi Vranovicemi a Břeclaví na vyšší rychlost, měla by ještě v letošním roce začít příprava projektu, následovat bude dokumentace pro stavební povolení a samotná realizace stavby tak, aby bylo hotovo do konce roku 2025. V rámci stavebních prací bude nutné především rekonstruovat železniční stanice Podivín a Zaječí (plná peronizace), zrušit přechod v Podivíně a přejezd Starovičky v úseku Zaječí - Šakvice, obnovit železniční spodek i svršek a trakční vedení či opravit mosty. Právě aktuální stav mostů a jejich odolnost při vyšší rychlosti prověřují současné zkušební jízdy.

Vzhledem k tomu, že poslední jízdy rychlostí 200 km/h proběhly na této trati v roce 2004, byly přípravy pro realizaci rychlostních testovacích jízd zahájeny v září minulého roku. Stav trati zkušebního úseku byl nejprve technicky prověřen měřicím defektoskopickým vozem a současně jízdou měřicího vozu trakčního vedení Správy železnic. Vedle mostních objektů a dalších umělých staveb se prověřily přejezdy, nástupiště, polykarbonátové přístřešky atd. Detailně byly překontrolovány jednotlivě ostatní technické součásti a zařízeni trati. Následně byla zajištěna úprava a seřízení jednotlivých prvků infrastruktury pro zkoušky rychlostí 200 km/h. Požadovaný stav trati ve zkušebním úseku byl opětně prověřen jízdou měřicích vozů.

V pondělí 9. prosince 2019 byly v úseku Břeclav - Vranovice realizovány vlastní zkušební a testovací jízdy rychlostní 200 km/h. Využila se pro ně lokomotiva Siemens Vectron, která je plně vybavena palubní částí evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS. Testy se zaměřily na chování systému ETCS při rychlostech nad 160 km /h. Dále se testovalo dynamické chování nosných konstrukcí vybraných mostů při rychlosti 160-200 km/h. K testování byly vybrány dva mostní objekty (z roku 1933 a 1946) s nosnými konstrukcemi, které jsou (podle zpracované studie) náchylné k neúměrné dynamické odezvě (kmitání). Vlastní měření zajistilo České vysoké učení technické v Praze - Fakulta stavební a zaměstnanci Technické ústředny dopravní cesty. Výsledky měření budou použity k optimálnímu navrhování nových mostních konstrukcí a opravám stávajících při modernizaci tratě pro vyšší rychlosti.

Ve spolupráci s Katedrou železničních staveb Českého vysokého učení technického v Praze se rovněž provedla akustická měření při průjezdu vozidla rychlostí 200 km/h. Kromě klasického přesného měření úrovně akustického zatížení kalibrovaným přístrojem byla pro identifikaci místa a příčiny vzniku hluku použita (poprvé na železnici v ČR) takzvaná "akustická kamera". Pomocí této technologie lze graficky lokalizovat místo a intenzitu hlukového zatížení (např. styk kola kolejnice, podloží, styk troleje se sběračem atd.) Pro predikci hlukového zatížení při vyšších rychlostech než 160 km/h jsou na železnici používány teoretické výpočetní modely. Předmětná měření i výpočetní model budou sloužit k určení hlukové zátěže a stanovení opatření k dodržení závazných hlukových limitů.
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Magistrát města Brna a Česká pošta otevřeli první třípřepážkovou poštu Partner

V pondělí 6. května byla v Brně v Orlí ulici slavnostně otevřena první třípřepážková pošta Partner v České republice. Provozovat ji bude Magistrát města Brna v budově, kde doposud fungovala pobočka České pošty, přesunutá sem z OC Špalíček. Pošty ...

ČSOB: Kyberzločinci se aktuálně vydávají za vaše známé ze sociálních sítí a hlásí: Vyhráli jste!

ČSOB varuje před dalším trikem kybernetických podvodníků. Opět berou útokem sociální sítě, ale používají nový trik. Oslovují lidi skrze jejich blízké. ...

Slavnostní otevření Family Pointu pod Petrovem v Brně

Slavnostní otevření nového Family Pointu pod Petrovem proběhne ve středu 15.5.2024 v Centru pro rodinu a sociální péči (CRSP) na Biskupské 7 v Brně. U ...

Vydejte se historickými vlaky na tradiční jízdy do Lednice

Ve středu 1. května začala pravidelná sezóna nostalgických jízd na trati z Břeclavi do Lednice. Milovníci železnice se mohou těšit na oblíbený motorov ...

Revizoři DPMB budou vybaveni kamerami. Zjednoduší to vyřizování stížností

Revizoři Dopravního podniku města Brna (DPMB) budou mít od začátku května ve výbavě kamerový monitorovací systém. Zaznamená průběh jejich pracovní čin ...





Pondělí 6.5.2024
Jihomoravský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes