BrněnskoDnes.cz
BrněnskoDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Tři pruhy neodpovídají standardům 21. století. Spolek prosazuje trasování D43 v plnohodnotné čtyřpruhové verzi

01.07.2021
Silnice I/43 představuje klíčovou infrastrukturu, která po dokončení propojí Pardubický kraj s Jihomoravským. Z pohledu významu této silnice není překvapující, že patří mezi priority Spolku pro výstavbu dálnic D35 a D43, který usiluje o urychlení příprav. A právě kvůli tomu předseda Spolku Martin Kolovratník pozval do Pardubic generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR Radka Mátla, který veřejnost seznámil s aktuálním stavem příprav a problémy, které vyvstaly v souvislosti s rozhodnutím centrální komise Ministerstva dopravy ČR.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl a předseda Spolku Martin Kolovratník | Foto: d35spolek.cz
Silnice I/43 je rozdělena do tří úseků. Nejpokročilejší z nich je úsek Bořitov - Svitávka. ŘSD v současné době zpracovává dokumentaci pro územní rozhodnutí s tím, že by do konce letošního roku měla být projednána. Na začátku příštího roku proto chce zažádat o vydání územního rozhodnutí a začít s přípravou dokumentace pro stavební povolení.

Další D1 - Kuřim má již schválené Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje a v tuto chvíli ŘSD zpracovává technickoekonomickou studii, která se zabývá vedením trasy v oblasti Bystrce a brněnské přehrady. "Jedná se o velmi složité území. Je zde velký odpor proti této trase a očekáváme proto, že projednání v tomto případě nebude vůbec jednoduché. Musíme také zmapovat nejenom veškeré vlivy na životní prostředí, ale také zda je stavba ekonomicky efektivní, protože varianta schválená v ZUR počítá s tunely. Studii bychom měli mít hotovou počátkem příštího roku a následně budeme hledat konsenzus s občany a také se zastupiteli Bystrce a Brna tak, abychom mohli pokračovat v přípravách této stavby," říká generální ředitel Radek Mátl.

V případě severní části I/43 od Svitávky směrem k D35 by podle rozhodnutí centrální komise Ministerstva dopravy měla být využita stará "Hitlerova dálnice" s tím, že by měla mít pouze tři pruhy. "ŘSD v současné době bude zpracovávat další podklady pro zpracování dokumentace EIA a posléze i dokumentace pro územní rozhodnutí. Netajím se ovšem tím, že s variantou tří jízdních pruhů nesouhlasím a z mého pohledu se jedná o strategicky špatné rozhodnutí, se kterým se neztotožňuje ani samotné ŘSD," říká předseda Spolku Martin Kolovratník a doplňuje: "Na základě rozhodnutí členů Spolku jsem byl pověřen, abych svolal pracovní jednání s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem. Cílem tohoto jednání bude zvrácení rozhodnutí centrální komise a úprava na klasickou čtyřpruhovou variantu. Trasa by měla být projektována v kategorii čtyřpruhů i z důvodu budoucí aktivity a propojení krajských měst Pardubic, Hradce Králové a Brna."

D35 je v porovnání s přípravami I/43 v podstatně pokročilejším stádiu příprav. První dva dálniční úseky Opatovice - Časy - Ostrov o celkové délce 27 kilometrů jsou ve výstavbě s tím, že 12 kilometrů bude zprovozněno v letošním roce. V letošním roce by mělo dojít i ke zprovoznění opatovické estakády, která byla postavena již v roce 2016, ale dosud nemohla být zprovozněna. V příštím roce chce ŘSD zprovoznit zbývajících 15 kilometrů z obce Časy až po Ostrov tak, aby řidiči mohli využívat všech 27 kilometrů nové dálnice.

Asi největším technickým problémem na dálničním úseku Časy - Ostrov je most Uhersko přes železniční koridor. "V současné době se zde staví mostní estakáda, která je svým technickým řešením ojedinělá. Most se totiž bude natáčet a spojovat nad železničním koridorem, což by mělo proběhnout v dubnu příštího roku. Bude samozřejmě otázkou, zda se ŘSD podaří dodržet termín a stavbu dokončit tak, aby byla zprovozněna do konce příštího roku. Zhotovitelé totiž mají delší časové nároky z pohledu změn, které v rámci stavby proběhly. ŘSD se proto plánuje s nimi v nejbližší době setkat a bude jednat o termínu dokončení stavby tak, aby vše proběhlo dle původního plánu, tedy zprovoznění v roce 2022," uzavírá předseda Spolku Martin Kolovratník.

Zdroj: Spolek pro výstavbu dálnic D35 a D43
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Tatra Trucks má novou konstrukční kancelář v Brně, v blízké době přibude další v Ostravě

Kopřivnická automobilka nastartovala procesy restrukturalizačních kroků a investic, která mají výrazně zvýšit objem produkce a také zefektivnit její chod v mnoha oblastech. Kvůli navýšení výroby i investicím bude potřebovat i nové kapacity a ...

AOPK: Jarní tah žab do rybníků na místa jejich rozmnožování už je v plném proudu

Moravský kras - O to, aby jejich nebezpečná cesta neskončila pod koly aut se v Moravském krasu stará řada dobrovolníků, které koordinuje Ludmila Koreš ...

DPMB opět otevře prázdninový kurz pro nové řidiče tramvají

Během července a srpna se naučí řídit, složí zkoušky a od září vozí cestující. Od samého počátku pobírají mzdu, směny si pak vybírají podle svých pref ...

Podzemí vydá poklady na Velký pátek. 14 jeskyní začne sezónu s předstihem

Zpřístupněné jeskyně České republiky letos zahájí jarní sezónu dříve. Pět jeskyní Moravského krasu (Balcarka, Kateřinská, Punkevní, Sloupsko-šošůvské ...

České dráhy: V neděli začíná letní čas, změna ovlivní dvanáct nočních vlaků

V noci ze soboty 30. na neděli 31. března začne platit letní čas a hodinové ručičky se ve dvě hodiny ráno posunou o hodinu dopředu. Kvůli chybějícím 6 ...





Pátek 29.3.2024
Jihomoravský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes