Cihláři ani letos nepřestali podporovat školy a učiliště
21.12.2020
Současná pandemie nahrává digitalizaci ve stavebnictví. Ruce si podává Steve Jobs s Janem Ámosem Komesnkým a výuka se přesouvá do virtuálního prostředí. Pouze přes počítač však kvalifikovaného zedníka nikdo nevyučí. A to je velký problém. Na trhu chybí podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky 300 tisíc řemeslníků.
Foto: cscm.cz
Kvalifikovaný zedník je vzácné zboží. Stavebnictví se sice propadá, ale navzdory virové krizi poptávka po absolventech učebních oborů trvale roste. Před patnácti roky se v ČR vyučilo přes 700 zedníků. O pět let později jejich počet klesl na 250 a dnes jsou školy rády, pokud mají v ročníku tři až čtyři zedníky. Navíc zhruba 40 procent vyučených nepracuje v profesi, pro kterou se vzdělávali.
"Možná svoji roli sehrává to, že mladí lidé jsou přesvědčeni, že zedníkem mohou být i bez výučního listu, že řemeslo odkoukají. Řada firem, když aktuálně potřebuje tuto profesi, si lidi rychle zaučí, nebo najme zahraniční pracovníky," říká Ivana Sedláková, ředitelka Středního odborného učiliště a praktické školy Kladno.
Přitom výuka se stává rok od roku složitější. Během posledních let došlo i u tohoto oboru k velkému rozvoji technologií, přibylo mnoho druhů stavebních materiálů, směsí, pojiv a speciálního nářadí. A distanční výuka nedokáže tu prezenční v plné míře nahradit.
Internet do výuky
"V posledních letech jsme zdarma poskytli SPŠ a OU, které měly zájem, software na 3D virtuální realitu s jejíž pomocí mohou prakticky neomezeně zkoušet a opakovat postupy základních konstrukčních prvků (založení první řady, konstrukce rohu, stavební otvory, keramický strop atd.), a to bez nutnosti manipulace s fyzickým materiálem - náklady, hygiena, velmi omezené možnost opakování, rizika zranění... - v prostředí, které je mladé generaci nejbližší -je to skutečná škola hrou," říká Ing. Petr Stejskal, Business Development, HELUZ cihlářský průmysl v.o.s.
"Ani společnost Wienerberger nezastavila v letošním roce i přes překážky související s epidemií Covid19 svoji podporu středních a vysokých škol. I když jsme museli spolupráci, která je postavena na dlouhodobých projektech, přizpůsobit vzniklé situaci, realizovali jsme řadu zajímavých projektů. V rámci podpory středních škol proběhl již historicky 11. ročník oblíbené "Soutěže o nejlepší projekt". Soutěž se podařilo operativně transformovat do online podoby. Namísto plánovaných přednášek jsme natočili a distribuovali sérii výukových videí určených právě pro studenty středních škol. Co se týká podpory učňovského školství i nadále jsme školy podporovali. Dodali jsme pomůcky pro praktickou výuku - videa, návody a materiál pro praktickou výuku zdění se systémem Porotherm. Navzdory uzavřeným školám byl o tuto podporu tradičně velký zájem. Nezapomněli jsme ani na vysoké školy. V roce 2020 jsme jedním z hlavních partnerů ČVUT, fakulty stavební, pro jejíž studenty jsme připravili on-line přednášku o výstavbě e4 rodinných domů. Dokázali jsme i ve vzniklé situaci uskutečnit mnoho aktivit, které podpořily studenty v jejich rozvoji. Snažili jsme se přeorientovat naši podporu právě do kategorie on-line, což se podařilo. Věříme, že se brzo setkáme se studenty napřímo, opět při praktických ukázkách, přednáškách či exkurzích," vysvětluje Ing. Pavla Peterková, vedoucí Marcom & branding Wienerberger,s.r.o.
Naopak jednatel společnosti Zlínské cihelny s.r.o., Ing. Zdeněk Vašík, byl o poznání stručnější: "Naše firma zatím se školami nijak nespolupracuje. Pouze okrajově s VUT Brno."
Školy pomoc výrobců vítají
Tvůrci aplikace STAWEBNICE oslovili 28 škol a učilišť a z jejich ankety vyplynulo, že význam této učební pomůcky bude v příštím roce prudce narůstat. Na otázku: Budete používat STAWEBNICI, pokud budou školy opět uzavřeny, odpovědělo 24 dotázaných škol, že ano. A na otázku, jestli ji budou používat i během normální výuky, odpovědělo souhlasně dokonce 27 respondentů.
"STAWEBNICE nám slouží jako podpůrná učební pomůcka v hodinách pozemního stavitelství, stavebních materiálů a konstrukčního cvičení. Začleňuje se do výuky v situacích, kdy je potřeba doplnit teoretickou výuku názornou ukázkou," říká Ing. Karla Labudová, ředitelka Střední průmyslová škola stavební, Opava, příspěvková organizace Moravskoslezského kraje.
"V tomto náročném období ze STAWEBNICE naši žáci a studenti nečerpali příliš často, protože částečně probíhala distanční výuka. Nejvíce čerpáme z příruček Heluz a materiálů na internetu," sdělila nám Ing. Lenka Bittmannová ze Střední školy stavebních řemesel Brno-Bosonohy.
Autor: Ing. Jan Fiala
Sdílet: