BrněnskoDnes.cz
BrněnskoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín

Jak reklamovat vadné vánoční dárky?

19.12.2019
I v případě vánočního dárku se může stát, že má nějakou vadu - buď nefunguje, jak má, chybí mu některá část, nebo je poškozený. Reklamovat lze sice až do dvou let po nákupu, musíte však vzniklý problém řešit včas. Jinak by prodejce vašemu požadavku nemusel vyhovět. Co se týče reklamací, nedělá zákon mezi e-shopy a kamennými prodejnami rozdíly. Je ale dobré vědět, na co si dát pozor a co můžete po prodejci žádat.
Foto: pixabay.com
Co se vlastně z pohledu práva při darování děje? Předáním daru dochází k převedení vlastnického práva z dárce na obdarovaného. Veškerá oprávnění vůči obchodníkovi však vycházejí z původní kupní smlouvy, takže náleží tomu, kdo dárek koupil.

"Reklamovat tedy může v podstatě pouze původní kupující, ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, což se prakticky neděje. Většinou obchodníci tuto záležitost moc neřeší, pokud se prokážete účtenkou či kupním dokladem. Vyhovět vám však nemusí, proto na to raději myslete," upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Důležité je také neplést si "bezdůvodné" vracení zboží zakoupeného v e-shopu do 14 dnů od nákupu s uplatněním reklamace. Reklamovat půjdete zboží, u něhož se v průběhu 24 měsíců vyskytne vada. V takové situaci máte za zákona určitá práva, kterým se kvůli tomu, že vycházejí z vadného plnění prodávajícího, říká práva z vadného plnění. Podstatné je, jak dlouho od zakoupení zboží ho půjdete reklamovat. "V prvních šesti měsících totiž máte silnější postavení - projeví-li se v této době na zboží vada, má se za to, že existovala, už když jste věc zakoupili. Jinými slovy je na podnikateli, aby prokázal bezvadnost zboží, pokud dojde ke sporu," vysvětluje Eduarda Hekšová a dodává: "Reklamovat samozřejmě můžete i po půl roce, nicméně bude na vás, abyste prokázali, že jste vadu nezpůsobili sami."

Vadou nemusí být jen nefunkčnost či kaz. Zboží musí mít vlastnosti odpovídající těm, které prodejce deklaroval, popřípadě s vámi konkrétně ujednal, a které můžete rozumně očekávat. Takže pokud vám přistál pod stromečkem místo objednaného zeleného svetru oranžový, či snad o dvě čísla menší, máte právo takové vady reklamovat.

O možnosti reklamace a jejím postupu byste měli být informováni již při nákupu - ať zmínkou v obchodních podmínkách, cedulí u pokladny nebo ústně. Seriózní prodejci zpravidla nabízejí k reklamaci formulář. Pokud není k dispozici, stačí jakoukoliv formou prodejci bez odkladu oznámit, že uplatňujete svá práva z vadného plnění a popsat vadu věci. Zboží můžete předat současně s uplatněním reklamace, nebo až následně. Prodejce má povinnost zboží přijmout a písemně to potvrdit, tedy vystavit reklamační protokol. Na vyřízení reklamace má 30 kalendářních dní a o rozhodnutí o reklamaci vás musí informovat.

V ideálním případě prodejce vadu uzná, stejně jako svou odpovědnost za ni. Pak máte právo na opravu věci, přiměřenou slevu nebo můžete žádat dodání nové věci. Požadavek na dodání nové věci však nesmí být nepřiměřený. "Pokud vadu nelze odstranit výše uvedenými způsoby nebo pokud není možné věc používat kvůli opakovanému výskytu vady po opravě či pro větší počet vad najednou, můžete i odstoupit od smlouvy. Veškeré náklady oprávněné reklamace nese vždy prodávající, ať je vyřízena jakkoliv," uvádí Hekšová.

Ne vždy však s reklamací uspějete, nezřídka ji prodejce zamítne jako neoprávněnou. To může být buď tím, že žádnou vadu nezjistil - projevila se pouze vám, nahodile, a věc je nyní v pořádku; nebo vadu zjistil, ale nenese za ni odpovědnost. To musí písemně zdůvodnit, vy se poté můžete bránit znaleckým posudkem.

Spotřebitelská práva nabízí řadu možností, jak se dobrat k tomu, za co jste zaplatili, ale běhání na poštu s balíky a často pomalá komunikace s prodejcem určitě nepatří k příjemným aktivitám. Proto je důležitá prevence - v obchodě zboží vždy důkladně prohlížejte a zkoušejte a hlavně se ptejte na podrobné podmínky pro uplatnění svých práv, které jdou nad rámec zákona (například na prodlouženou záruku).
Zdroj: dTest
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Magazín

Jak vybrat správnou filtraci pro váš bazén

Čistá voda je základem příjemného koupání. Klíčem k její údržbě je kvalitní filtrační systém. Pojďme se podívat na hlavní faktory, které byste měli při výběru bazénové filtrace ...

Střecha pro energeticky úsporný dům: Moderní řešení a materiály

Stavba energeticky úsporných domů se stává stále důležitější. Klíčovou roli v energetické efektivitě hraje mimo jiné i výběr vhodné střechy. Podívejme ...

Zjednodušte si cestování s rakouskou dálniční známkou

Plánujete dovolenou v Rakousku? Ať už se chystáte objevovat krásy Alp, navštívit historická města jako Vídeň a Salzburg, nebo si užít některý z četnýc ...

Lanový park jižní Morava: Zažijte dobrodružství v korunách stromů!

Hledáte adrenalinový výlet pro celou rodinu, který zaručeně zabaví i ty nejnáročnější? Pak navštivte Lanový park na jižní Moravě, jedinečný areál plný ...

O titul České ceny za architekturu se uchází přes tři sta staveb

O titul v letošním, 9. ročníku České ceny za architekturu (ČCA) se uchází 307 staveb realizovaných v posledních pěti letech na území České republiky. ...





Neděle 23.6.2024
Jihomoravský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes