BrněnskoDnes.cz
BrněnskoDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Rozsáhlá rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v Brně se chýlí ke konci

04.12.2019
Už příští neděli (8. prosince) se vrátí na brněnské hlavní nádraží všechny vlaky, které musely kvůli souběhu hned několika stavebních akcí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) jezdit odklonem na jiná nádraží v jihomoravské metropoli. Nejvýznamnější akcí byla rekonstrukce zabezpečovacího zařízení, kromě toho procházely přestavbou dva historické mosty a část staničního kolejiště s více než dvacítkou výhybek. To vše za více než 2 miliardy korun. Na spolufinancování staveb se podílí Evropská unie z Operačního programu Doprava 2014-2020.
Foto: Ministerstvo dopravy
Na hlavním nádraží v Brně se vybudovalo elektronické staniční zabezpečení 3. kategorie, které je napojeno na takzvané jednotné obslužné pracoviště. Jeho technologické zařízení se nachází v nové budově poblíž šestého nástupiště, ze které budou výpravčí řídit provoz. Moderní zabezpečovací zařízení se instalovalo rovněž na navazující traťové úseky.

"Touto frekventovanou stanicí projede od nového jízdního řádu, který začne platit 15. prosince, až 620 vlaků denně. Z toho bude 430 osobních a spěšných, které doplní 190 spojů dálkové dopravy. Jde o další navýšení již tak vysokého počtu souprav projíždějících hlavním nádražím před zahájením celé rekonstrukce. Moderní zabezpečovací zařízení pomůže výpravčím zvládnout provoz, který je zejména v ranní a odpolední špičce velmi intenzivní," vysvětluje generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda a pokračuje: "V exponovaných časech je v podstatě vyčerpaná kapacita nádraží. A tak i když začneme používat moderní zabezpečovací techniku, musíme respektovat parametry stanice, která není nafukovací."

V určitých obdobích dne tak SŽDC nemůže splnit požadavky objednatelů na přidání dalších vlaků. Již nyní může zpoždění jednoho spoje způsobit narušení taktu na dalších linkách. Na koleje brněnského hlavního nádraží se přitom stejně jako na hlavním nádraží v Praze vejdou současně dva vlaky na každou kolej.

"SŽDC se na dodatečných jednáních k jízdnímu řádu snažila s objednateli dopravy a dopravci najít rozumný kompromis a upozorňovala na skutečnost, že při zpoždění vlaků může z technologických důvodů dojít na hlavním nádraží v Brně k velmi složité dopravní situaci. Druhá strana však tyto připomínky neakceptovala a vyslovila požadavek, aby se tyto situace řešily operativně," doplňuje náměstek generálního ředitele SŽDC pro řízení provozu Miroslav Jasenčák.

Rekonstrukce zabezpečení, mostů i kolejí
Jako první začala v jihomoravské metropoli rekonstrukce památkově chráněných mostů přes Hybešovu a přes Křídlovickou ulici. Práce na přemostěních dvou rušných komunikace v centru Brna zahájila SŽDC už vloni v létě. Zahrnovaly jak renovaci jejich ocelových konstrukcí, tak i spodní stavby včetně výměny poškozených stavebních prvků. Došlo také k obnově odvodnění a protikorozní ochrany. Celkové náklady obou investičních akcí přesahují 340 milionů korun.

Součástí výstavby nového zabezpečení na hlavním nádraží byla i rekonstrukce kolejí a výhybek na rozvětvení ve směru na Horní Heršpice. Kromě toho probíhaly práce pod stavědlem číslo 5. Ty spočívaly ve výměně celkem 22 výhybkových konstrukcí, které dostaly navíc elektrický ohřev. Rekonstrukcí prošlo celkem 1 400 metrů kolejí v části stanice navazující na břeclavské straně na 1. až 4. nástupiště.

Z plánovaných větších stavebních akcí SŽDC ve stanici Brno hlavní nádraží lze uvést opravu pátého a šestého nástupiště, která byla v provozu po celou dobu právě končící rekonstrukce. K provedení potřebných prací dojde v roce 2021.
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Další články z rubriky Zprávy

Nový jízdní řád 2024 v Jihomoravském kraji

V neděli 10. prosince 2023 začne na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah regionální vlakové dopravy v Jihomoravském kraji zůstane na úrovni současného jízdního řádu. K dílčím změnám dochází na základě požadavků objednatelů dopravy. Kromě ...

V lužních lesích na jihu Moravy jsou od prosince tři nové přírodní památky

Nejcennější území lužních lesů a luk na jihu Moravy spravované Lesy České republiky jsou od 1. prosince přírodními památkami zvanými Kostická Čista, T ...

ŘSD: Vybíráme zhotovitele stavby I/38 Pávov, křižovatka s D1

V těchto dnech vybírá ŘSD zhotovitele přestavby rizikové křižovatky na dálničním přivaděči v Jihlavě - Pávově. Během posledních let zde došlo k desítk ...

VZP: Pacientů s HIV přibylo, Česko je nadále zemí s nízkým počtem pacientů

Vloni přibylo 676 nových případů infekce HIV u pojištěnců VZP. Za léčbu 2800 pacientů pojišťovna vloni zaplatila více než 500 milionů korun, nejvíce z ...

Nemocnice Kyjov otevřela moderní Anesteziologicko-resuscitační oddělení

Přesně jeden rok trvala rekonstrukce jednoho z nejmodernějších specializovaných pracovišť na Moravě. Nemocnice Kyjov v úterý 28. listopadu 2023 otvírá ...





Úterý 5.12.2023
Jihomoravský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2023 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes