BrněnskoDnes.cz
BrněnskoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika, podnikání

Profesionálnější péče o tramvaje. V Pisárkách roste depo s cedníkem proti hluku

26.06.2019
BRNO - Dopravní podnik města Brna buduje v areálu vozovny Pisárky moderní pracoviště pro denní očistu a ošetření tramvají. Novou halu s akustickou fasádou o délce 117 metrů a jediným obřím oknem navrhlo brněnské studio dkarchitekti. Jak tato novostavba, tak i rekonstrukce stávajících hal a kolejiště - celkem za 411 milionů korun - zlepší pracovní podmínky i kvalitu přepravy.
Foto: dkarchitekti.cz
Nová hala Dopravního podniku města Brna (DPMB) disponuje dvěma krytými kanály pro denní kontrolu podvozků tramvají, plošinami pro náhled na elektrickou výzbroj na střeše a zázemím pro očistu interiéru. "Spolu s halou vyroste nové zastřešení směrem k původním stavbám, ve kterých bude umístěna nová portálová myčka tramvají," vysvětlil architekt David Kudla, autor návrhu ze studia dkarchitekti.

Nová dominanta Hlinek
Alejová ulice Hlinky, která bývala oblíbenou výletní trasou, získá v první čtvrtině roku 2020 novou dominantu. Nikoli výškovou, ale horizontální - pro představu: stavba je o 17 metrů delší než Janáčkovo divadlo či stejně dlouhá jako Špilberk. Celý projekt se zabývá plochou o rozměrech náměstí Svobody. Zajímavostí je, že tato obrovská stavba bude mít jediné okno s úctyhodnými rozměry - vysoké bude přes pět a půl metru a dlouhé více než 23 metrů.

"Přestože jde o utilitárně-racionální provozní objekt pro očistu a ošetření vozů tramvají před jejich odstavením do následujícího dne, jedná se o významné architektonické téma. Stavba vytváří 117 metrů dlouhou fasádu a silně tak ovlivňuje tvář brněnského dopravního podniku ve veřejném prostoru," uvedl architekt Kudla.

Cedník proti hluku
Objekt je koncipován jako průjezdný hranol pokrytý sofistikovanou členitou fasádou z hliníku, která tříští hluk souprav projíždějících po sousední tramvajové trati. "Severní fasáda do ulice Hlinky byla speciálně vyvinuta tak, aby splňovala vysoký estetický standard, ale především minimalizovala odrazy hluku tramvají projíždějících do Bystrce," popsal účel fasády architekt.

Hluk tříští celkem 108 pyramid, které díky perforaci část hluku rovnou pohlcují. "Běžná fasáda do okolí odrazí až 90 % hluku, zatímco naše jen 40 %. Pro atypický vzhled své fasády dostala budova mezi architekty přezdívku - cedník," dodal Kudla. Hodně pozornosti tvůrci věnovali také vratům v čelech budovy, která se svojí konstrukcí a vzhledem vymykají běžné produkci.

Pohled do interiéru umožňuje jediné okno, zato patrně největší v Brně. S plochou 129 metrů čtverečních je dvakrát větší než skleněný pokoj čili obývákové okno ve vile Tugendhat. Toto "oko" bude spolu s podsvětleným logem DPMB svítit do noční ulice - pracovní proces čištění tramvajových souprav totiž končí v pozdních nočních hodinách. "Jediné okno bude zářit do potemnělého okolí a sdělovat příběh o tom, že zatímco ostatní mají dnes už odpracováno, tady se ještě pracuje, aby bylo vše připravené na nový den," vylíčil Tomáš Fries, který má v kanceláři dkarchitekti projekt na starosti.

Čistější tramvaje rychleji
"Díky modernizaci a zlepšení denní péče o tramvaje s použitím moderních technologií se zrychlí odbavení vozů při večerním příjezdu do vozovny a současně se zlepší pracovní podmínky pro naše dělníky a techniky," uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek v tiskovém vyjádření ze září 2018.

Zakázka byla zveřejněna ve Věstníku veřejných zakázek. "Celkové náklady na stavbu budou 411 milionů korun - vedle nové haly částka zahrnuje také přestřešení pěti stávajících odstavných kolejí, rekonstrukci stávajících objektů a modernizace kolejiště. Vozovna v Pisárkách, která je v Brně nejstarší, získá s novou budovou jako první plně automatizované stavění vlakové cesty. Celá stavba by měla být dokončena v polovině roku 2020," uzavřel Kudla.

Hotovou fasádou se Brňané budou moci kochat už na podzim roku 2019. První etapu modernizace vozovny zahájil dopravní podnik v roce 2015, kdy o 560 metrů rozšířil kolejiště pro odstavení tramvají, což zjednodušilo obsluhu areálu. Do budoucna je v plánu i třetí etapa prací. Ta bude zahrnovat nové kolejové zhlaví směrem k areálu výstaviště a novou vratnou smyčku.

Pisárecká vozovna v současném umístění vznikla v roce 1870, tedy rok po zahájení provozu "koňky". První přestavby se dočkala v polovině osmdesátých let 19. století, když v Brně začala jezdit parní tramvaj. Od roku 1900 zde našly místo elektrické tramvaje a aktuálně ve vozovně "nocuje" více než 180 tramvají. Brno má dvě tramvajové vozovny - vedle Pisárek ještě Medlánky.


Autor: Jiří Hloušek
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Další články z rubriky Ekonomika, podnikání

Česká asociace pojišťoven: Třetina Čechů nemá pojištěnou domácnost

V roce 2022 došlo ke 116 tisícům nečekaných majetkových událostí v domácnostech, jen odhadem necelé dvě třetiny ale byly pojištěny. Češi tak na pojistném plnění přišli o 550 milionů korun. Za 10 let Čechy nepojištěné domácnosti stály 6,8 miliardy ...

ČSÚ: Podíl licencovaných patentů je v Česku stále nízký

Celkový počet licencí na ochranu průmyslového vlastnictví dosáhl v minulém roce 890, nejvíce z nich připadlo na patenty. Firmy, vysoké školy a veřejné ...

Zaměstnavatelé budou v roce 2024 zvyšovat mzdy o 5 až 10 procent

Po několikaměsíčních propadech reálných mezd se karty začínají obracet. Zaměstnavatelé již letos zvyšovali mzdy a budou v tom pokračovat i v roce 2024 ...

Od 1. ledna ČEZ Prodej výrazně zlevní domácnostem nefixované produkty. U elektřiny o více než 20 %

ČEZ Prodej přichází s dalším zlevněním ceníků. Od 1. ledna zlevní téměř dvěma milionům zákazníků z řad domácností nefixované ceníky elektřiny a plynu. ...

Česká národní banka varuje před pochybnou investiční firmou, na svém webu publikuje zfalšované dokumenty

Česká národní banka upozorňuje veřejnost, že subjekt vystupující pod názvem "JTIS Group", který nabízí obchodování s měnovými páry (forex), akciovými ...





Sobota 2.12.2023
Jihomoravský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2023 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes