BrněnskoDnes.cz
BrněnskoDnes.cz » Zpravodajství » Krimi zprávy

Kraj 53 hlasy svých zastupitelů doporučil pro Železniční uzel Brno variantu Řeka

16.01.2018
BRNO - Řešení Železničního uzlu Brno (ŽUB) ve variantě A - tedy "Řeka" - taková je preference, kterou na základě doporučení krajské rady na svém zasedání 15. ledna 2018 schválilo Zastupitelstvo Jihomoravského kraje. Upřednostněny jsou přitom její varianty řešení Aa a Ac, které využívají trasy severojižního kolejového diametru pro chrlickou trať.
Ilustrační snímek | Foto: Jihomoravský kraj
Aby nebyl zablokován další rozvoj ŽUB v případě, že by nezávisle na Jihomoravském kraji byla finálně vybrána varianta B, krajské zastupitelstvo jako neakceptovatelné označilo pouze řešení Bf. Na ponechání stávající polohy nádraží kraj pohlíží jako na řešení zcela nepřípustné.

"Jsem velmi rád, že toto doporučení jihomoravské zastupitelstvo dnes téměř jednohlasně schválilo. Je to jasný signál o tom, že je potřeba v této věci už něco dělat. Zaznělo tady několikrát, že první jednání o poloze brněnského nádraží je z roku 1927 a v podstatě to tedy bude už sto let, co Brno vede takovou diskusi. Je na nás, abychom konečně na základě našeho mandátu, který jsme získali v demokratických volbách využít a rozhodnout. Myslím, že to od politiků veřejnost zejména očekává. Rozhodovali jsme se na základě odborných podkladů, ze kterých vyplývá, že varianta u řeky je připravena, je ze všech úhlů pohledu dobře a relativně rychle realizovatelná a studie SŽDC o tom jasně hovoří," komentoval hlasování zastupitelstva hejtman Bohumil Šimek.

"Svoji váhu při rozhodování měly především tři okruhy - časové hledisko, dále skutečnost, zda při realizaci bude dotčena současná železniční síť a také financování. V ideálním případě výběru varianty A by se mohlo začít stavět co nejdříve a nový železniční uzel by mohl být hotový za sedm let. Naopak varianta Petrov není fixována v územním plánu města Brna a její realizovatelnost je možná, jak uvádí ředitel Kanceláře architekta města Brna, za osm až patnáct let. Při výstavbě pod Petrovem bychom navíc byli zhruba šest let v nějakém provizoriu, kdy by většina regionálních tratí a spojů končila na okrajových nádražích v Brně, což potvrzuje vyjádření zástupců Kordis JMK. Pokud jde o financování, mnohokrát bylo zmiňováno, že po roce 2023 je velice diskutabilní, zda budou nějaké finanční prostředky z Evropské unie. Navíc možné napojení města Brna na vysokorychlostní tratě by při variantě B bylo ekonomicky velmi problematické. Naše stanovisko vychází ze závěrů studie proveditelnosti i prezentací, kterých se zúčastnili členové zastupitelstva i obcí jižní Moravy. Starostové všech obcí a měst v kraji byli zváni, mohli se vyjádřit i písemně. Prezentace studie proveditelnosti se zúčastnili zástupci 14 obcí, písemné stanovisko zaslalo pouze 5 obcí. Je to pro nás jasný signál, že se k této věci má vyjádřit zastupitelstvo JMK. Koneckonců takto to řeklo i mnoho občanů kraje, kteří se na jednotlivé zastupitele obraceli s tím, že chtějí v dohledné době nové nádraží, přičemž je jim jedno, jestli bude umístěno v jedné či druhé variantě," uvedl náměstek hejtmana Martin Maleček.

ŽUB je součástí sítě core network TEN-T, kterou by měly státy dokončit do konce r. 2030 a zároveň pro nástroj CEF je ŽUB uveden jako předdefinovaný projekt. Po stanovisku kraje budou následovat stanoviska města Brna, SŽDC, JASPERS a Ministerstva dopravy. Finální zprávu vypracuje Správa železniční dopravní cesty pro vládu, která by měla o definitivní poloze nového nádraží v průběhu letošního roku.

"Předpokládám a budu podporovat, aby Ministerstvo dopravy, potažmo stát, rozhodl v tomto roce a my jsme se společně s Brnem soustředili už na vlastní přípravu a realizaci. Jednou se přece musí říct, že i rozhodnutí je demokratický atribut, nejen desítky let diskuzí, které předcházely tomuto rozhodnutí," zdůraznil v této souvislosti náměstek hejtmana Roman Hanák.

Podrobné informace o jednotlivých variantách ŽUB Brno jsou k dispozici na: europointbrno.cz/nadrazi-u-reky.
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Krimi zprávy

Více než tisícovka seniorů přišla o celoživotní úspory, policie stíhá 13 lidí

Kriminalisté Národní centrály proti organizovanému zločinu služby kriminální policie a vyšetřování (NCOZ) zahájili v uplynulých dnech trestní stíhání 13 fyzických osob v souvislosti s činností skupiny 18 navzájem spolupracujících společností ...

Čelní střet dvou osobních automobilů na Hodonínsku si vyžádal jeden lidský život

Složky Integrovaného záchranného systému ČR zasahovaly v pátek u tragické nehody na silnici mezi Vracovem a Bzencem na Hodonínsku. Jedno z havarovanýc ...

Počáteční zisk dvaceti korun se změnil na dvoumilionovou ztrátu. Žena naletěla podvodníkům

Bilance tříměsíčního investování do kryptoměn skončila pro starší ženu ze Znojemska prodělkem skoro dva milióny korun. Spotřebovala nejen své úspory, ...

V obci Lipov na Hodonínsku hořela střecha rodinného domu, jedna osoba skončila v péči záchranářů

V neděli ráno v 6:37 operační středisko obdrželo hovor o požáru střechy rodinného domu v obci Lipov. Během několika minut se na místě události objevil ...

Dvojice se neoprávněně zabydlela v prázdném rodinném domě

BRNO - Na tísňovou linku městské policie se ve středu večer obrátil majitel nemovitosti v brněnských Štýřicích. Svůj rodinný dům tam měl připravený k ...





Pátek 29.3.2024
Jihomoravský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes